De Weggeefmodeshow

Een ‘modeshow van tweedehands kleding’: om duurzame kleding te promoten, het hergebruik van kleding aan te prijzen en de weggeefwinkel in Den Haag beter bekend te maken. Ik vond het een geweldig idee. Trots zijn op tweedehands. Reclame maken voor consuminderen. Mensen verleiden om voor duurzaam te gaan.

Weggeefwinkel met een hart van goud

Monika Klara organiseerde de show als onderdeel van Het Circus in Den Haag, een duurzaam wijkfestival in de Regentessebuurt dat nu voor de vierde keer plaats zou vinden en dat ieder jaar een groter succes is. Aan iedereen die ze tegenkwam, vroeg Monika of je wilde meedoen aan deze modeshow. Dat vroeg ze niet één keer, maar elke keer als je haar zag en behoorlijk direct. Ik denk net zo lang totdat je ‘ja’ zei.

Monika heeft jaren geleden in de eerste weggeefwinkel van Nederland, in Leiden, gewerkt. Op dit moment zorgt ze al jaren voor een zelfopgezette crowdfunding voor de opleiding van 3 kinderen in Nepal, die inmiddels studeren. Een vrouw met visie dus, eentje die van volhouden weet en dat dan ook nog vanuit een hart van goud. Natuurlijk zeg je daar geen nee tegen! Voor de Nepalese kinderen organiseert Monika regelmatig benefietdiners in De Gymzaal in de Witte de Withstraat in Den Haag, waar ook de weggeefwinkel zit.

Haute recycled couture

De modeshow had Monika heel helder voor ogen. Het moest een groots spektakel worden. Niet onderdoen voor een haute couture show in Parijs, met swingende muziek, een live DJ, een leuke presentatie en een echte catwalk met een stuk of 40 modellen. Op een woensdagmiddag voordat de show plaats vond, bracht iedereen zijn/haar favoriete tweedehands outfits mee naar De Gymzaal, waar Monika drie stylisten klaar had staan om de modellen te stylen. Als style-materiaal lag daar de verzameling van de weggeefwinkel, waar de gekste dingen tussen zaten. Een prachtig jaren 60 blousje, een Afrikaanse broek, een tutu of een prachtig wollen vest uit een klein modehuis in Zweden.

Tijdens de ‘pasmiddag’ interviewden Ugo en ik alle modellen over hun outfits en over hun motivatie om in tweedehands ‘te lopen’. Ugo ging de presentatie doen, samen met een vriend. Er moest natuurlijk een sappig verhaal verteld kunnen worden over wat de modellen droegen. Tegelijk werden er van elke definitieve outfit foto’s gemaakt.

Later heb ik van de interviews en de foto’s een draaiboek gemaakt. Ik heb quotes verzameld waar we posters van konden maken en ik heb een beetje research gedaan naar hoe duurzaam we nou eigenlijk bezig zijn, op modegebied, in Nederland.

Dat laatste is een beetje schrikken.

De Cijfers

Dankzij de Hogeschool van Amsterdam, weten we dit over ‘de Nederlandse kledingberg’:

  • Nederlanders hebben gemiddeld 173 items in hun kledingkast.
  • Vrouwen, jong volwassenen én stedelingen hebben gemiddeld meer kleding dan mannen, oudere mensen en Nederlanders die niet in een stad wonen. (Jonge vrouwen uit de stad, scoren het hoogst, dus.)

Aankoop

  • Per jaar worden in Nederland gemiddeld 46 nieuwe kledingstukken per persoon gekocht.
  • De gemiddelde prijs van een nieuw gekocht kledingstuk is de afgelopen jaren gedaald naar 16 euro.
  • 50 items die in onze kledingkast liggen, hebben we het afgelopen jaar niet gedragen.
  • (Uit een Brits onderzoek blijkt trouwens dat daar 1/5e van de nieuwe aankopen helemaal niet wordt gedragen.)

Afval

  • Er worden per Nederlander gemiddeld 40 kledingstukken per persoon ‘afgedankt’ in een jaar.
  • 24 van deze kledingstukken belanden ‘gewoon’ bij het huishoudafval. (De meesten hiervan zouden minstens als plastic gerecycled kunnen worden.)
  • 5 van de afgedankte kledingstukken worden apart ingeleverd, maar zijn niet geschikt voor nieuw gebruik. (Doordat ze apart zijn ingeleverd, kunnen ze wel weer gerecycled worden.)
  • 11 van de kledingstukken die we apart inleveren, zijn opnieuw te dragen.

Effecten van de Fast Fashion industrie

  • In de Fast Fashion industrie worden de meeste kledingstukken niet gemaakt met de bedoeling dat je ze langer dan 1 seizoen kan dragen.
  • De kwaliteit van de goedkope Fast Fashion producten is zo slecht, dat er jaarlijks voor elke persoon 3 gloednieuwe kledingstukken worden weggegooid nog voordat ze de winkel bereiken. Ergens halverwege de supply chain vallen ze uit elkaar.
  • Doordat deze kwaliteit kleding op zo’n grote schaal wordt afgenomen, begint ook de consument aan de enorme omloopsnelheid te wennen. Het wordt door een groeiend aantal mensen ‘normaal’ gevonden dat een kledingstuk binnen een paar maanden uit model raakt, slijtage vertoont, scheurt, of niet goed zit. Hiermee creëert de Fast Fashion industrie een “zijn eigen wegwerp cultuur”.
  • Bovendien blijven winkels en magazijnen na elk seizoen met stapels kleding zitten, die doorgaans worden verbrand om plaats te maken voor de nieuwe collectie. Dat daarmee een hoop plastic en schadelijke stoffen in het milieu terecht komen, is evident.

Wat mij het meest verbaast: de Fast Fashion industrie is een van de meest vervuilende en oneerlijke industrieën ter wereld. Het is ook het meest duidelijk (obvious) dat het niet pluis is wat hier gebeurt. Toch schamen grote groepen mensen zich er (nog steeds) niet voor om deze spullen te kopen.

Tweedehands:

  • Hoewel de tweedehands markt de laatste jaren ontzettend gegroeid is, valt het aandeel op kledinggebied hier reuze tegen: gemiddeld hebben we per persoon 7 stukken tweedehands kleding in onze kast. Op basis van wat er gedoneerd wordt, zou je verwachten dat dit meer zou zijn.

Door het kopen van duurzame, Fair Trade, natuurlijke én tweedehands kleding, stimuleren we duurzame projecten, een beter milieu, een eerlijke samenleving en een duurzamer gebruik van kleding. Dat mag duidelijk zijn.

Showtime!

Met ‘de feiten’ hebben we, geloof ik, niemand om zijn oren geslagen. Wel heb ik een aantal statistieken wat luchtig tussen de presentatietekst gegooid. Het was steeds aan de presentatoren wat er van de tekst gebruikt werd. Zo was het zoveel mogelijk ‘naturel’.

De show werd prachtig en was een groot succes. Ter plekke, op Het Circus, werden nog meer modellen geronseld, de zon scheen, de muziek zette de sfeer, de show liep als een TGV, er waren fotografen, het publiek genoot en we waren supertrots!

O, en we zijn winnaar geworden van de Circus Challenge!

 

« 1 van 35 »

 



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *